Poppie in het rood

Deze morgen viste ik een "onding" op dat al bijna een jaar in mijn kast ligt. De bedoeling was destijds een leuk tricot kleedje te maken met een knoopeffect aan het decolleté. Ik vond een patroon in een Diana... maar jakkes: een patattenzak zou me nog beter gepast hebben. Te groot langs alle kanten, eigenlijk gewoon modelloos. Ik deed nog een poging om het kleed te laten redden door een doorwinterde naaister, maar zelfs zij gaf het vroegtijdig op.

VOOR
VOOR





















Op de kapstok zal u misschien vinden dat dit kleed er goed uit ziet. Geloof me: niet op mijn lijf alleszins!

Ik vond het echter zo'n prachtig rood (deze keer was het rood wel gewillig om zich te laten fotograferen) dat ik er toch nog iets mee wilde doen. De kwaliteit van de stof is bovendien ook te mooi om verloren te laten gaan. ('t Was een lap van 150 cm die ik vorige zomer kocht voor 7,50 euro aan het lappenkraam op de markt van Maastricht.)

Toen ik onlangs op facebook een nieuw en gratis patroontje van een eenvoudig topje vond bij de vermaarde groep "Handwerk", herinnerde ik me plots deze bijna opgegeven jurk.

Een extra stimulans om eraan te beginnen was dat wij volgende week naar het zuiden trekken en ik nog een rood t-shirt miste. Rode stof - niet veel nodig - kleed kapot knippen - poppie maken.... Jeps!

Deze morgen deed zich de ideale gelegenheid voor: beide kindertjes lagen om 10u al (opnieuw) in hun bed. Een gevolg van (de ene) op kamp gaan / (de andere) herstellende zijn van een bronchitis, zaterdag een familiebezoek, zondag een ander familiebezoek... Dat leek in hun kleren gekropen te zijn, wat deze keer een voordeel voor de mama opleverde (ik bespaar u het verloop van de namiddag...).

En tadaaaaa: u ziet hieronder wat er van het onding-kleed werd. Kan u geloven dat ik gelukkig ben met dit "recykleer"-projectje?

NA
NA




















Mocht u zelf nog aan het werk gaan met dit patroon: in de werkbeschrijving staat dat je overal 1 cm naadwaarde moet bijtekenen. Maak er aan de schouders toch maar 2 van, want je moet daar een tunneltje maken voor het koordje en dat is niet zo simpel als je maar 1 cm hebt! Ik realiseerde het me nét te laat (ik was de schaar al in de stof aan 't zetten) + ik had echt wel maar niptekes genoeg stof.

Onderaan tekende ik 3 cm bij zodat het niet te kort zou worden bij het omzomen met tweelingnaald. Het overkomt me ook vaak dat t-shirts uit de winkel na het wassen een pietsie te kort uitvallen.

Ik vond nog een restje wit touw in mijn naaidoos. Niet ideaal en ook een beetje te kort, maar als ik er strikjes mee zou kunnen maken, zouden die toch steeds loskomen.

Als ik ergens nog iets bruikbaars in het rood tegenkom, neem ik het mee, maar ik ga er nu niet speciaal voor naar de stad rijden.



Reacties

Anoniem zei…
Heel mooi! Staat ook nog op mijn lijstje...

Populaire posts van deze blog

We haken weer lekker weg...

Een simpel rokje in tricot - met tutorial

Zelfgemaakte wasbare billendoekjes