Mutsenmama: spiraalpatroon van stokjes

Toen ik in de kerstvakantie mijn spullen aan het inpakken was voor onze skivakantie, besefte ik dat ik eigenlijk geen leuke muts voor mezelf had.

Ik maakte eerder een gezellige sjaal en had nog bijna 2 bollen van 100 g over. Een neutraal donkerblauw, misschien nogal sober voor wie me kent, maar zeker "passe-partout". Op Pinterest vond ik een leuk haakpatroon voor een muts (want ik had namelijk geen zin om voor mezelf ook de dierentoer op te gaan - doch geen fout woord over grote mensen met dierenmutsen!). Het spiraaleffect wordt bekomen door afwisselend stokjes en reliëfstokjes te haken ("front post double crochet" in het Engels - genoeg video's te vinden op YouTube). Eigenlijk ziet het er ingewikkeld uit, maar het is het helemaal niet. Dit doe je gewoon 's avonds in de zetel of op de trein.

Deze muts haakte ik vooral tijdens mijn treinritjes, als ik tenminste geen bevroren vingers had. De NMBS paste de treinuren immers zeer drastisch aan, op zich geen drama, maar helaas blijkt dat we de vertragingen van 10-20 minuten moeten blijven incalculeren.
Dat wil zeggen dat ik vanaf morgen een halfuur vroeger mag opstaan om op tijd op m'n werk te geraken. Want als er iets is waar ik een hekel aan heb, is het wel te laat of bijna te laat op het werk aan te komen en daardoor geen kop koffie meer te kunnen drinken in de leraarskamer.

Indien er beleidsmakers in mijn leespubliek zitten (quod non): mag ik aandringen op een snelle privatisering van de vervoersmaatschappij??

Soit. De muts dus. Die was supersnel klaar! Ik besliste halverwege om er een model met oorflapjes van te maken. Daartoe vond ik deze handige video (wel in 't Spaans):


Aangezien ik op de skipiste vaststelde dat pompons weer helemaal in zijn, ging ik er ook voluit voor, en als finishing touch vlocht ik nog "treskes" aan de oorflappen. Zo heb ik nu een echte Peruaanse "gorro"!
Ik stikte er nog een fleece voeringske in en hopla, mijn oren zullen geen last meer hebben van de treinvertragingen die deze winter nog op stapel staan. *grijns*

Pepijn wilde ook zijn muts showen op de foto's; deze werd echter niet door de mama gemaakt. ;o)
Enneuh... voor iPad-selfies vind ik dat de foto's nog wel goed gelukt zijn!


Muts: haaknaald 4,5 en Royal van Zeeman





Reacties

siHgi zei…
Heel leuk! Ik moet voor mezelf ook nog steeds één maken, misschien moet ik die toch ook maar haken ipv breien...

Populaire posts van deze blog

We haken weer lekker weg...

Een simpel rokje in tricot - met tutorial

Zelfgemaakte wasbare billendoekjes