Gehaakte appelmuts: tutorial

Vorig jaar haakte ik er ook al eentje, en de geboorte van een zoon bij een van mijn vroegere overburen (in de goeie, oude tijden toen we nog jong en zotjes waren) deed mij een nieuw exemplaar maken.

Aangezien ik nu niet meer beschik over een levend model, ga ik hier nu toch eens goed noteren hoe ik de muts haakte. Zo hebben jullie er misschien ook iets aan!

Ik haakte alles in 1 trek door, maar gebruikte wel een schuifspeldje om het begin van elke toer bij te houden. Kwestie van te weten waar de meerderingen moeten komen!

Ik gebruikte Saskiawol van Wibra en haaknaald 4,5.
De afgewerkte muts heeft een hoogte van 18 cm en een omtrek van 41 cm. Dit komt ongeveer overeen met de maten van een baby van 6-12 maanden.

T1: begin met een "magic circle" en haak daarin 10 vasten. 
T2: haak in elke vaste 2 stokjes (20 steken)
T3: (2 stokjes in eerste stokje, 1 stokje in volgend stokje) herhalen tot einde toer (30 st)
T4: (2 stokjes in eerste stokje, 1 stokje in 2 volgende stokjes) herhalen tot einde toer (40 st)
T5: (2 stokjes in eerste stokje 1 stokje in 3 volgende stokjes) herhalen tot einde toer (50 steken)
T6 tot T15: 1 stokje in elk stokje (50 steken)

Om af te sluiten, op het einde na laatste stokje een half stokje haken en dan een vaste, losse in volgende steek en draad doorhalen 

Vervolgens haakte ik een randje van rode vasten om de muts heen, gevolgd door een rand van groene halve stokjes. 

De mosterd haalde ik hier. Ik kopieer en vertaal hieronder (met toestemming van Micah) eventjes ook de uitleg voor de steel en het blaadje (want ik ben bang dat de link vroeg of laat niet meer zal werken!).

STEELTJE

12 lossen, stokje in 3de losse vanaf je haakpen, hst in volgende losse, vaste in volgende 2 lossen, halve vaste in volgende 6 lossen. Sluit af en laat een lang draaduiteinde hangen om de steel op de muts te bevestigen.

BLAD

10 lossen, vaste in 2de losse vanaf de haakpen, hst in volgende losse, stokje in volgende losse, half dubbelstokje (zie hieronder) in volgende 3 lossen, stokje in volgende losse, hst in volgende losse, vaste in laatste losse. Haak 2 lossen en maak een halve vaste in de 2de losse vanaf je haakpen. Ga nu verder aan de andere kant van je ketting: vaste in volgende losse, hst in volgende losse, stokje in volgende losse, half dubbelstokje in volgende 3 lossen, stokje in volgende losse, hst in volgende losse, vaste in laatste losse. Sluit af en laat ook hier een lang draaduiteinde hangen om het blad op de muts vast te zetten.

Half dubbelstokje: Sla de draad 2x om de haakpen, steek je haakpen in de steek en neem de draad op (4 lussen op haakpen), sla de draad om de haakpen en trek deze door 2 lussen (3 lussen op de haakpen), sla de draad om en trek deze door de 3 resterende lussen (je hebt nu 1 lus over op de haakpen)


Om het mutsje lekker warm en streelzacht te maken, naaide ik binnenin een boord in bijpassende fleece. Hiervoor tekende ik de vorm van het mutsje over op de (dubbelgelegde) stof, en stikte deze dicht. Deze naad werd de middenachternaad. Vervolgens speldde ik de voering in de muts en stikte ik de onderzijde met mijn naaimachine vast. De bovenzijde naaide ik met de hand in met een onzichtbare steek.

Mijn zoon wilde prompt ook een appelmuts toen hij het resultaat zag. Ik hoop van harte dat Thibeau en zijn fiere mama en papa er ook blij mee zullen zijn. Morgen gaat het pakje op de post. Welkom in ons midden, Thibeau!








Reacties

Karen. zei…
wauw, mooi, ik ben fan! Kon ik maar haken :)
Dietemiet zei…
Haha, deze is geweldig!

Populaire posts van deze blog

We haken weer lekker weg...

Een simpel rokje in tricot - met tutorial

Zelfgemaakte wasbare billendoekjes