Fruit en bloemen in mijn keuken!

Vorig weekend plukte ik in mijn ouders hun kiekenkot een emmertje vlierbloesems.
Madam Confituur en Mamadammeke hadden mij geïnspireerd, samen met mijn eigenste moeder die al stevig in de weer was geweest om er gelei van te maken.
We passeerden daar immers op terugweg van ons kinderloze weekendje om onze 2 bengels te gaan halen, dus was dat emmerke bloemen een kleine moeite.

Dezelfde avond zette ik een deel van de bloesems in een kommetje appelsien-citroensap. De rest van de bloemen pierde ik in een grote kom waar ik 2 liter water bijgoot.
Confituur van vlierbloesems en abrikozen

Het eerstgenoemde brouwsel toverde ik 's anderendaags om tot (helaas maar 2 1/2 pot) superzalige confituur van abrikozen en (uiteraard) vlierbloesem. Een recept van Madam Confituur.

De rest toverde ik om tot 2 liter vlierbloesemsiroop, met dank aan Mamadammeke die voor mij het opzoekingswerk deed! ;o) Ik kan u zeggen dat 2 liter véél is. Echt veel!
Vanavond werd de siroop uitgebreid getest als extraatje in een glas cava (bij de barbecue) en geloof me: dat was niet te versmaden! Njam!

Mamadammeke adviseerde ons al minder suiker te gebruiken, hetgeen ik deed. Ik zou nu zelfs durven zeggen dat je nog wat van die hoeveelheid mag afdoen, het is eigenlijk nog ietsje te zoet, vind ik persoonlijk. (Ik gebruikte 750 g suiker op 2 liter water)

Confituur van abrikozen (met een twist)
Een paar dagen geleden kocht ik trouwens zo'n groot bakje (van 1 kg) verse abrikozen. Vandaag werd ik dan plots overmand door het idee dat ik daar ook confituur van moest maken. Dat heb ik dan maar gedaan, want het was zo'n prachtige zomerse dag, dat het vanzelf begon te kriebelen.

Ik baseerde me op het bovengenoemde recept van Madam Confituur en op het gewone basisrecept dat iedereen kent (fruit - citroensap - pec- suiker). Het resultaat mag er volgens mij wel wezen, al smeerde ik het goedje nog niet op mijn boterham.

Maar weet u wat? Ik geef u het recept gewoon mee!

NODIG (voor 4 potten confituur):

  • 800 g abrikozen (het was oorspronkelijk 1 kg, maar ik had er de dagen voordien al enkele opgegeten!)
  • 200 ml versgeperst appelsiensap
  • sap van 1 citroen
  • een geutje vlierbloesemsiroop (kan u uiteraard weglaten indien niet in huis)
  • 1/2 zakje pecplus (of geleersuiker)
  • 460g suiker (ik nam wat minder dan een halve kg omwille van de vlierbloesemsiroop die ik erbij deed)
HOE MAAK JE HET?:

Spoel en ontpit de abrikozen. Snij ze in stukjes (het vel mag eraan blijven) en doe in een ruime kookpot. Giet citroen- en appelsiensap erbij. Voeg het scheutje vlierbloesemsiroop toe, alsook de pecplus.
Breng aan de kook.
Als het geheel begint te koken, doet u er langzaamaan de suiker bij (blijven roeren!).
Laat enkele minuten flink doorkoken (doe eventueel de stollingstest op een klein bordje).
Giet in zuivere potten en sluit de dekseltjes.
Laat afkoelen en... Smakelijk!!!

Reacties

Mamadammeke zei…
Jumjum, ziet er goed uit!
Ik krijg dan ook altijd goesting om confituur te maken, maar eigenlijk eten wij bijna nooit confituur :p Buiten mijn dochter dan, die heeft graag een "jammetje met tuur" ;).
Kan geloven dat de siroop met cava erbij zeker te zoet is ;) Ik vind hem met water erbij (zoals ik hem drink) al te zoet ;). Volgend jaar beter niwaar :p.
Wij eten 's morgens bijna niks anders dan confituur, dus die is hier altijd heel snel op!
Ik vond eigenlijk de siroop minder zoet smaken met cava dan met water. Je moet gewoon opletten met de dosering, eigenlijk is 2 cm siroop in een glas meer dan genoeg.
Een vriend maakte me erop attent dat je moet oppassen als je het suikergehalte gaat verlagen: dan kan het zijn dat de siroop niet meer lang bewaart!

Populaire posts van deze blog

We haken weer lekker weg...

Een simpel rokje in tricot - met tutorial

Zelfgemaakte wasbare billendoekjes