Werkbaar werken #boostyourpositivity

Ik sta in tonderwijs. Dat weten jullie wellicht al.
Ik ga hier dus geen boom opzetten over "het vele verlof" dat ik heb en "de weinige uren" die ik moet doen. Daar blogde iemand anders eerder al over en ze ging er zelfs viraal mee.

Sinds vorig schooljaar maakte ik van mijn voltijdse opdracht een deeltijdse van 15/20. Het was namelijk helemaal niet evident om werkdagen die soms 8 uren les inhielden te combineren met 2 kleine koters. Lees dan: 's morgens 4 uren werken, even naar huis sporen en 2 uurtjes later opnieuw richting Brussel voor het volgende lesblok van 4 uren. Om nog maar te zwijgen van de staat waarin ik me de ochtend nadien bevond om opnieuw vrolijk Brusselwaarts te trekken.

Aangezien de werkgever hier geen oplossingen voor biedt, had ik niet veel andere keuze dan deeltijds te gaan werken. Gelukkig is dat hier thuis financieel ook mogelijk. Oef.

Nu komt het er zo ongeveer op neer dat ik ofwel 's morgens ofwel 's avonds werk, nog steeds in blokken van 4 lesuren. Nooit "dubbele shifts" draaien en in principe ook 1 dagje thuis tijdens de week.

En ja, ik heb een poetsvrouw die wekelijks het huis schoonhoudt. Nee, ik geneer me niet om dat toe te geven. Ook de hemden van meneer gaan hier op tijd en stond richting strijkatelier.

"Ammoh, je werkt toch deeltijds?" I do! Maar dan nog heb ik niet genoeg tijd om "alle bordjes draaiende te houden", zoals Oon dat zo mooi verwoordde. Daarom geef ik dus wat bordjes uit handen, zodat ze zeker niet breken.

Ik kan wél mijn kinderen van school halen om 15u20. En dat vind ik al heel wat!
Ook heb ik bijna altijd de tijd om een gezonde maaltijd klaar te maken voor mijn kroost. Dat vind ik ook al heel wat!
De oudste zoon kan gaan turnen op woensdagnamiddag en ik kan hem bijna altijd zelf brengen en halen. Als ik al die opa's en oma's zie rondsleuren met hun kleinkinderen, ben ik blij en trots dat ik dit meestal zelf doe. Want geef toe: die mensen doen toch sowieso al veel voor ons en onze kindjes!

En als het hier 's avonds om 19u30 stil is in huis, kruip ik weer achter mijn bureau om een leuke les voor te bereiden. Rond een uur of half tien zet ik snel alles klaar voor de volgende ochtend en installeer ik me nog heel eventjes in de zetel, waar ik dan gegarandeerd in een oogwenk bijna in slaap val.

Best vermoeiend, maar ze zijn het allemaal waard. Mijn kindjes, maar ook mijn cursisten op school!
En zolang ik dàt denk, vind ik dat ik goed bezig ben.

En jij? Hoe red jij het in de combinatie werk - gezin?

Reacties

CreativEls zei…
Ik werk ook deeltijds en ook ik heb een poetsvrouw. Ik werk 28,5 uren per week en sinds dit schooljaar (nee ik werk niet in tonderwijs) zijn mijn uren verdeeld over 5 werkdagen. Voorheen was ik op woensdag vrij. Ik maak korte dagen dus wat maakt dat ook ik 's avonds netjes tijd heb om gezond te koken, te helpen bij huiswerk enz. en chauffeur te spelen voor de hobby's. Oudste dochter zit op internaat (omwille van haar motorische beperking en geen geschikte opleiding kort bij huis) en deze kan ik op vrijdagavond ook netjes tijdig (voor alle files) gaan ophalen. Ik ben een gelukkigere mama als ik ook wat tijd heb voor mezelf. En een gelukkige mama geeft gelukkige kindjes.
Lieve groetjes,
CreativEls
www.koekjehaakjemaakje.com
Lunatiek zei…
Amai, zo 2x op en neer dat lijkt me echt zwaar.. gelukkig heb je je uren nu kunnen aanpassen en werkt dit wel beter voor jou! Pff, laat de mensen maar denken en praten, als het voor jou werkt en jij en je gezin hebben er baat bij, dan is dit toch het beste?!
Jongens toch! zei…
Ik werk vooral in het weekend niet heel het weekend en niet elk weekend. Veel mensen snappen het niet dat ik mijn job blijf doen maar al mijn vrijheid tijdens de week kan ik niet meer afgeven. Als er iemand ziek is moet ik geen opvang zoeken want oma's en opa's zijn er niet meer. Ik ga naar de winkels overdag en kan overdag mijn huishouden doen en dan spendeer ik heel de avond met mijn kids of aan mijn hobby's. En ja ik moet al wel eens een feestje missen maar liever een feestje dan een uitgeputte mama tijdens de week.
Inge zei…
Iedereen zijn eigen manier en halverwege de dag terug naar huis en naar het werk moeten lijkt mij allesbehalve evident, hier is het werk vele weken 7 dagen op 7 aanwezig, maar ik slaag er toch in om mij in alle bochten te slingeren voor de kids, om gezond te eten proberen we nu Hello Fresh uit, dat loopt heel goed en strijkhulp is ook een goed lijmmiddel tussen werken en mama zijn. Groetjes, Inge.

Populaire posts van deze blog

We haken weer lekker weg...

Een simpel rokje in tricot - met tutorial

Zelfgemaakte wasbare billendoekjes