June 2.0

Een tijdje geleden maakte ik al eens een Junedress. Met succes, al kon de afwerking net wat beter (dat beleg hè, dat beleg!).

Daarom maakte ik er onlangs een tweede exemplaar van. In een ander stofke dat hier al véél te lang in de stoffenbak lag. Om het mezelf gezellig te maken (en om de kindjes in het oog te kunnen houden), naaide ik deze buiten op mijn tuintafel.



Gezellig, zo onder de parasol...

Vriendin Katrien, die écht wel de kneepjes van het vak kent, kwam die dagen toevallig eens langs en gaf me wat handige tips en tricks bij het aanzetten van het beleg.

Wat hebben we geleerd?
  • Knip altijd je beleg in, vooral bij de grootste rondingen mag je echt om de 2 cm een knipje geven richting stiksel. Zo valt het veel beter in de plooi!
  • "Onderstikken" moet je voorbereiden: strijk eerst (indien mogelijk) de naden open.
  • Het lukt écht wel met dat beleg en de methode is zeker volgens de regels. Bij het rechterarmsgat stik je het beleg in 3 keer aan (begin bij de oksel, tot aan de schoudertop, zo ver je kan - dan van waar je gestopt bent opnieuw zo ver je kan naar de oksel toe - dan het laatste en makkelijkste stukje dat nog open is). Bij het linkerarmsgat kan je het beleg (dankzij de ritsopening) in 2 keer aanstikken.
  • Tip voor volgende keer: knip je belegje enkele millimeters kleiner dan het patroondeel zelf. Zo zal het nog mooier vallen!
Ik stikte de stolpplooien een beetje toe, maar deed dat eerst te ver. Daardoor zat het kleed iets te strak rond mijn buik, wat echt niet comfy aanvoelde. Ik tornde het toegestikte deel gedeeltelijk opnieuw open (in totaal 4 cm ingestikt nu) en dat maakte het verschil voor mij!

Vermoedelijk spanden de plooitjes te veel omdat ik het lijfje bij het overnemen van het patroon verlengde. Daardoor komen de plooien lager dan in het oorspronkelijke patroon.

Stof: Lapjeskraam Maastrichtse markt
(1m50 is voor mij net genoeg om dit kleed uit te krijgen!)
Patroon: June, LMV zomer 2014 



Reacties

siHgi zei…
En in het echt nóg mooier! ;-)
Knap gedaan, en het staat je erg goed, zowel het model als de kleur!
Dietemiet zei…
Stunner! 😍
:-). Het doet me denken aan mij june toen ik het koude weer trotseerde om toch ook maar een foto met het zeetje te hebben voor de blog. Ik vind hem super geslaagd.
Unknown zei…
Heel mooi! Zowel de pasvorm als de stof zijn prachtig!
Bloosbloos! Bedankt allen voor zoveel lof :o)
Kaya zei…
En terecht dat je een tweede exemplaar maakte, het staat je heel goed.! En dat blauw past echt super mooi bij jouw haarkleur.!
Unknown zei…
Zo mooi passend! Tof stofje! Tja, als je iets naait leer je altijd iets bij, ondervind dit zelf ook.
Inge zei…
Mooi hoor!
Wow, super mooi! Ik onthoud je tips voor het beleg, het ligt hier ook nog te wachten voor ooit...

Populaire posts van deze blog

We haken weer lekker weg...

Een simpel rokje in tricot - met tutorial

Zelfgemaakte wasbare billendoekjes