Soep van topinamboer

Topinamboer, ken je dat? Topiwatte? Misschien doet de naam "aardpeer" dan wel een belletje rinkelen?

Dit is een plant waarvan je de wortelknollen kan eten. Aardpeer smaakt naar mijn mening lichtjes gerookt, sommigen vinden de smaak wat nootachtig (al proef ik dat zelf niet onmiddellijk!).

Deze groente groeit als kool: naar het schijnt hoef je maar één aardpeer achteloos op een stukje aarde te gooien en het volgende jaar staat je tuin er vol van. Gemakkelijk te kweken dus, iets moeilijker uit te roeien.

Dat laatste hoef je trouwens helemaal niet te doen: heb je er te veel van, deel die handel gewoon uit aan familie en collega's, want aardperen zijn reuzelekker!

Zo kreeg ik het voorbije weekend van mijn mama een zak aardperen. Eerst moet je ze zo goed mogelijk wassen, want door de grillige vorm zit er aarde in alle kiertjes en spleetjes. Daarna schil je ze. Dit is een klus die wat meer tijd inneemt dat het schillen van aardappelen. Maar ja, het zijn dan ook geen appelen, maar peren! :o)

Op aanraden van keukenprinses moeders, maakte ik er een soepje van. Ideaal om te doen op een weekdag, terwijl in mijn geval, de groenten in de oven aan het roosteren waren. De kinderen werden vakkundig voor de tv geparkeerd, zoals we dat wel vaker plegen te doen tussen 17 en 18 uur.

Maar nu terzake! Hoe maak je die soep?

NODIG:

Ui
Preiwit
Aardpeer
Een stuk oud brood of een aardappel om de soep te binden
Water en bouillonblokjes of nog beter een verse bouillon (niet voor moeders die binnen het uur eten op tafel moeten toveren)

DO IT!

Stoof de ui en de prei in een stevige klont boter.
Snij de geschilde stukken aardpeer in gelijkmatige stukjes en doe ze bij de ui en prei. 
Giet de bouillon erbij en laat koken tot de groenten gaar zijn.
Mix en kruid met peper en zout.

Smullen maar!


Reacties

Klaartje Nel zei…
Wij hebben ook aardpeer in de tuin. Je moet zeker ook eens proberen aardpeerpuree te maken. Dat vind ik echt lekker!
Ha ja, maakte ik toevallig vandaag! De jongste zoon trok een vies gezicht bij het voelen van een stukje aardpeer in zijn mond en viste het eruit... :/ De oudste was er helaas ook niet zot van. Ikke daarentegen wel!

Populaire posts van deze blog

We haken weer lekker weg...

Een simpel rokje in tricot - met tutorial

Zelfgemaakte wasbare billendoekjes