Een experiment met dubbelzijdige fleece

In het tussenseizoen weet ik nooit goed wat ik de kinderen moet aandoen om naar buiten te gaan: een winterjas is te warm, maar een dunne zomerjas te koud. Bovendien leerde een rondje winkels kijken mij dat ze voor een dun jasje (zelfs zonder voering) veel geld durven vragen.

Omdat ik fleece sowieso een supermateriaal vind, rees het idee om voor Florian een fleecevest te maken voor de frissere ochtenden. Een zomerjasje dat regenbestendig is kunnen we dan wat later kopen (of gewoon niet?).

Vorig jaar in mei kocht ik dubbelzijdige fleece op een Stoffenspektakel, mooi donkerblauw aan de ene en lichtblauw aan de andere kant. Een heerlijk zacht materiaal en duidelijk van goede kwaliteit!

Patroon: Ottobre 6/2013, nr. 19
Fleece: Stoffenspektakel
Rits: Veritas
Ik doorzocht mijn ondertussen toch al aardig gegroeide stapel naaitijdschriften en belandde bij de Ottobre 6/2013. Na wat voorbereidend denkwerk (ik had geen zin om alles volgens het boekje te doen want gebruikte ook andere stof dan voorgeschreven) ging ik in de paasvakantie aan de slag. Ik deed wat ik kon die ene dag, maar het vest raakte niet af.
Gisteren en vanochtend deed ik dan de laatste werkjes, namelijk het inzetten van de rits (die ik eerst moest inkorten) en de kap en voorpanden in 1 ruk omzomen met mijn tweelingnaald.

Detail zak
De zakken werden er langs de binnenkant vastgestikt met een siersteek die lijkt op een coverlocksteek. Het was de eerste keer in de vele jaren dat ik mijn naaimachine bezit, dat ik dit testte en het resultaat mag er wezen. Alleen om de kapdelen aan elkaar te stikken, vond ik die steek niet zo goed werken. Het transport van de stof verliep niet altijd even vlot waardoor de steken op sommige plaatsen dichter bijeen staan (als het haperde) en op andere plaatsen staan ze weer wat verder uit elkaar (op de momenten dat ik wat "meehielp").

Het modelletje heeft een asymmetrische rits. Op zich vind ik dat wel tof, maar ik zie nu al dat het eigenlijk niet zo geweldig "valt" en dat mijn zoon het niet makkelijk vindt om de rits te openen en te sluiten.

De zoon was alleszins blij met zijn zacht vest en heeft het nu al aan om in de tuin te spelen.



Reacties

Populaire posts van deze blog

We haken weer lekker weg...

Een simpel rokje in tricot - met tutorial

Zelfgemaakte wasbare billendoekjes