Over zorgenvriendjes en stiftenrollen

Deze week vierde kleine V zijn 2de verjaardag. Ik naaide al eens voor hem bij zijn geboorte. Helaas kwam er enkele maanden geleden abrupt een einde aan dit prille gezinsgeluk toen V's mama om het leven kwam door blind geweld.

Nieuws dat aankwam als een donderslag bij heldere hemel. Er zijn gewoon geen woorden voor.
Maar waar geen woorden zijn, zijn wel kleine daden die je kan stellen, in de hoop elkaar te helpen en een klein beetje troost te bieden.

Daarom naaide ik voor V een zorgenvriendje. Misschien is het nu nog wat moeilijk voor hem om de bedoeling te begrijpen, maar hopelijk heeft hij er de komende jaren iets aan als hij opgroeit.

Ik gebruikte het (gratis) patroon van Khadetjes en zocht enkele katoentjes bij elkaar in mijn voorraad. Met de cameo zorgde ik voor gekke ogen en een sterretje op de buik van het zorgenvriendje.

Patroon: Vreetzoppers Khadetjes
Stofjes: uit de voorraad

Toen ik dit zorgenvriendje klaar had, sprak ik toevallig met een mama over haar dochter die het momenteel wat moeilijk heeft. Ik polste of een zorgenvriendje misschien soelaas kon brengen en zette me vervolgens opnieuw aan mijn naaimachine.

Deze keer werd een het iets meisjesachtigere versie met een hartjesapplicatie en roze glitterogen. Het vriendje bereikte intussen al zijn bestemming en naar verluidt loopt dochterlief er de hele dag mee rond. Missie geslaagd!

Patroon: Vreetzoppers Khadetjes
Stofjes: uit de voorraad

Zie je het leuke etiketje van de Action?


Een ander klein maar fijn naaiseltje maakte ik gisteravond. Pepijn mag volgende week naar zijn eerste verjaardagsfeestje (in een graadklas 2de-3de kleuterklas zitten, heeft zo zijn voordelen!). Hij wou graag dat ik iets naaide voor Eloïse, dus braaf als ik ben, deed ik dat.

Ik maakte een stiftenrol naar het voorbeeld van MaZella. Toen die klaar was, was ik een beetje gefrustreerd door het stofoverschot aan de flap die je naar beneden slaat. Stiften hebben hun dikte waardoor het onderste deel versmalt als je het vult. Daarom was de bovenflap te breed bij het omplooien. Ik sliep er een nachtje over en kreeg deze middag plots een ingeving. Ik vouwde de hoekjes naar binnen om en stikte ze vast. Veel beter!
Tot slot zette ik er nog de naam van de jarige op met electric flex. Je weet wel, mijn favoriete flexfolie.

Patroon: Made by MaZella
Bloemenstofje: Pauli Leuven
Effen blauw stofje: Ikea
Flexfolie: Feeërieke


met de flap naar beneden

Opgerold en elastiek errond!

Reacties

Elke zei…
Amaai, ik heb eventjes moeten slikken bij het lezen van dit bericht... Zo lief dat je die zorgenvriendjes maakte...
En die stiftenrol, dat heb je prima opgelost! Ik zit ook altijd met een teveel aan stof als je ze gevuld afgeeft...
Hartjes ❤️ ontroerend schoon
issews zei…
Mooi gebaar van jou. Ik denk dat deze 'vriendjes' echt een verschil kunnen maken!
Woohoo zei…
Mooi gedaan, alle drie! <3
Flaflinko zei…
Dat ik er toch even stil van werd. Hopelijk hebben de kindjes in kwestie veel aan hun zorgenvriendje. Mooie naaisels!
Wow, dat komt aan! Knap dat je deze zorgenvriendjes maakte, ze zulen ongetwijfeld van pas komen!

Populaire posts van deze blog

We haken weer lekker weg...

Een simpel rokje in tricot - met tutorial

Zelfgemaakte wasbare billendoekjes