Moeten er nog ijsjes zijn?

Volgende maand verjaart onze oudste zoon. Hij wordt 6 en gaat dat vieren met een vriendje tijdens de zomervakantie.
Omdat we graag de uitnodigingen "in het echt" meegeven, maakte ik ze nu al. Zo bereiken ze zeker tijdig de klasgenootjes. (En hij wou ze uiteraard ZELF uitdelen!)



Ik had in het verleden al wat "pinspiratie" opgedaan en besloot te gaan voor uitnodigingen in de vorm van een ijsje.



Met mijn cameo maakte ik een snijbestand zodat ik niet te veel moeilijke vormen moest knippen. Voor het tekstje op de binnenkant deed ik eerst een test met mijn sketchpennen in de cameo. Dit bleek  niet te lukken omdat ik de letters te klein wilde.

Daarom werkte ik met de "print en cut"-functie in Silhouette Studio. Eerst wilde dit niet lukken, maar toen ik doorhad wat ik fout deed, was het plots een eitje!

Hoe ga je te werk?

Maak je ontwerp en typ je tekst in een tekstvak. Zorg ervoor dat de tekstkleur zwart is (of jouw gewenste kleur). Naar de lijnkleur hoef je niet te kijken. Ik ontwierp de binnenkant van het ijsje op basis van het snijontwerp van de buitenkant en typte dan de tekst in een tekstvak dat ik schaalde tot het paste binnen mijn ontwerp.

Zet de registratietekens aan via het uitrolmenu "beeld" linksboven of via het icoon voor de papierinstellingen in de werkbalk rechts op je scherm. Selecteer "type 1 Cameo, Portrait, Curio".


Je ziet dat er nu zwarte tekens en een gearceerd veld boven- en onderaan je werkblad verschijnen. Plaats je ontwerp niet binnen deze arceringen. Je hebt inderdaad wel wat papierverlies, maar ik werkte met gewoon printpapier, dus vond dit niet het einde van de wereld.


Vervolgens print je je tekst met je printer. De lijnen van het ontwerp zal hij niet afdrukken, enkel de tekst.

Dan leg je je papier op je cameomat voor papier. Dit is een mat met een lichte hechting. Bij mij was die lichte hechtingslaag binnen de kortste keren weg, daarom zet ik mijn papier nu vast aan de randjes met washitape.

Steek even het licht aan boven je cameo zodat je machine de registratietekens zeker vindt. Als je nu je ontwerp uitsnijdt (vergeet niet het juiste papiertype te selecteren, in mijn geval "printpapier medium" en indien nodig je mes goed te zetten/testsnede te maken), zal je zien dat je cameo eerst de registratietekens zoekt en daarna pas begint te snijden.

Klaar!

Wil jij deze zomerse uitnodigingen ook maken? Download dan hier het snijbestandje. Een cadeautje van mij voor jou (voor niet-commercieel gebruik - dank)!

Geniet nog van de zomer deze week!

Reacties

Mimaloki zei…
oooh dit is een superleuk idee!
Ze zien er goed uit! Wij gaven de uitnodigingen altijd aan de deur af, zodat we meteen bij de ouders konden checken of het kind kon. Ook mocht het niet op school, vanwege de tere kinderzieltjes van de kinderen die niet werden uitgenodigd.
Anoniem zei…
leuk! ik vraag me af bij zo'n dubbel feestje: hoe gaat dat dan in z'n werk met de cadeautjes? Zijn alle uitgenodigde kindjes echt vaste maatjes van beide feestvarkens en nemen ze bijgevolg 2 geschenkjes mee? Wij willen ook een dubbel feestje doen maar ik bots daar wat op: sommige maatjes zijn dubbel, anderen hebben weinig met mekaar te maken. we willen ook niet dat ouders zich verplicht gaan voelen om een dubbel geschenkje mee te nemen, al helemaal niet als ze de andere jarige eigenlijk amper kennen... pff ingewikkelde boel dus, het lijkt eenvoudiger om het apart te doen!

Populaire posts van deze blog

We haken weer lekker weg...

Een simpel rokje in tricot - met tutorial

Zelfgemaakte wasbare billendoekjes