De gouden retrobloes

Eerder vertelde ik al dat ik dit schooljaar de draad van de naailessen terug opnam.

Het eerste stuk dat ik naaide, in de module "bloes/jurk", was een bloes. Het patroon komt uit een Ottobre uit 2015. Hoewel ik dacht dat het een vrij eenvoudig projectje zou zijn, bleek dit niet echt het geval.
Ik gebruikte een leuk viscosestofje dat ik vorige zomer bij Stofrenke had gescoord.

Op zich was het niet zo ingewikkeld om deze bloes te maken, maar er zaten wel een aantal tijdrovende technieken in. Zo zaten er fronsjes aan de mouwen en aan het voor- en achterpand. Een manchet is natuurlijk ook altijd wat precisiewerk, om nog maar te zwijgen over de kraag en de knoopsgaten.

Mijn bloes was pas afgewerkt na het allerheiligenverlof. Ik rekende toen voor de lol uit hoeveel uren (van 60 minuten) ik in dit werkstuk stak en kwam uit op ongeveer 24 uren. De lerares moest eens goed lachen en vertelde dat zij vroeger in het naaiatelier 5 dagen had om een volledig herenkostuum op maat af te krijgen. Ik zou dus snel mijn job kwijt zijn!

Maar goed, de bloes moest gelukkig niet verkocht worden, want in werkuren is ze bijna goud waard. Ze past me als gegoten en voor de eerste lentezon is dit een ideaal kledingstuk. Lekker luchtig, maar nog niet te zomers. Ik ben er erg blij mee!

Viscosekatoen: Stofrenke
Knoopjes: Stoffenspektakel
Patroon: Ottobre 5/2015, model 13 (mt 40)





Reacties

Heel mooi gedaan... En geen zorgen, zowat alles wat ik in de naailes maak, duurt een eeuwigheid. Meestal kies je dan ook moeilijkere patronen dan je thuis in je eentje aandurft hé!
Een gouden pareltje! :) Héél schoon! ♥
S.ina zei…
Heel mooi. Leuk patroon en leuk stofje!
issews zei…
Super mooi, eentje om heel veel te dragen!
En ja, als we onze uurtjes zouden tellen, hoewel ik beken dat ik deze in de naailes gepresteerd maar voor de helft mag meetellen (aangezien daar niet alleen genaaid wordt :-) !)
Weer een ervaring bij!
Unknown zei…
Als je al de kneepjes die je leerde optelt is het de tijd en het resultaat waarschijnlijk wel waard. Lekker luchtig voor het eerste lentezonnetje!
Lunatiek zei…
Oh, wel heel erg mooi hoor!! Dan is het de moeite toch dubbel en dik waard :)
Tam Tam zei…
Helemaal mijn ding, zo'n blouse! en dat stofje ook al :-)
Heel mooi! Al die mooie rimpeldetails maken het helemaal af. De moeite meer dan waard!
Just Delphine zei…
heel leuk! die strikjes zijn precies wel in deze lente en je staat er ook mooi mee
Leuk modelletje en het staat je prachtig !

Populaire posts van deze blog

We haken weer lekker weg...

Een simpel rokje in tricot - met tutorial

Zelfgemaakte wasbare billendoekjes