Lora 2.0

Sinds dit schooljaar ga ik weer naar de naailes. Ik vond het tijd om wat meer voor mezelf te naaien en nam mijn sewing bestie mee, die ik zo'n 10 jaar geleden ontmoette in een andere naaicursus.

Mijn eerste stuk was een soepelvallende bloes. Qua moeilijkheidsgraad viel die wel mee, maar amai, uuuuren heb ik eraan gewerkt. 24 om precies te zijn. Dat was tot na het allerheiligenverlof ergens. De bloes is klaar en past als gegoten, maar helaas heb ik er nog geen foto's van. Die blogpost hebben jullie zeker nog tegoed in het nieuwe jaar!

Na dit titanenwerk was ik toe aan een makkelijker project. Ik nam mijn Lora die ik vorig jaar maakte mee en zette het patroon met de naaileerkracht helemaal in orde.
Concreet: de hals werd uitgediept, de schouders werden aangepast (verlengd), de mouwkop werd veranderd (want velen hadden bij dit patroon al opgemerkt dat daar iets mee scheelde), de taille werd verlaagd, de borstnepen  en verticale nepen werden op de juiste plaats gezet.

Het halsbeleg maakte ik een beetje breder (3 cm afgewerkte breedte) en stikte ik door op een kleine 3 cm van de rand. Zo flapt het niet terug. Wist je trouwens dat je het achterhalsbeleg best haaks op de stofdraad legt? Tip van de naaijuf! ;o)

Je ziet al dat ik dit nooit op m'n eentje had kunnen fiksen. Dat is nu net zo leuk aan naailes volgen. Het kleedje zat een pak sneller in elkaar dan mijn eerste naaisel: inclusief de patroonaanpassingen denk ik dat ik er 3 lessen aan werkte. Meevaller.

Het kleedje werd aan de familie geshowd met de feestdagen en vandaag vond ik een vriendin bereid om enkele foto's te nemen. Dank je, Eva!

Blij als een kind ben ik met mijn goed passende jurk en ga er tijdens de solden nog een wollen cardigan bij zoeken. Ik dacht aan grasgroen of een zachtpaarse tint. Wat denken jullie?

Stof: punta di Roma (Stoffenspektakel)
Patroon: Lora, LMV sep-okt 2015


Reacties

So Popo Sew zei…
Lora is altijd een winner! De kleur staat je mooi!
Een schot in de roos! Heel chique! 😊
Anoniem zei…
Gezien, gefotografeerd en goedgekeurd! 😜
Was fijn om nog eens bij te kletsen!
Hutsepruts zei…
Heeeeeel mooi!
Unknown zei…
Oooh! Zo tof om dat patroon helemaal naar je hand te kunnen zetten! Ziet er heel knap uit!
MaZella zei…
Prachtig. .. wat een pareltje.
Ik geniet ook van mij avondlessen:perfecte me-time
Lieve zei…
Zit inderdaad als gegoten! Heel erg mooi...
Supermooi! Mag ik vragen hoe je die hals dieper maakte? Gewoon vergroten? Of zit er 'een systeem' achter.
Sofie: op middenvoor trok ik een lijntje, 2-3 cm lager dan de oorspronkelijke hals. Dat streepje blijft best 1,5 cm en dan teken je een gebogen lijn die geleidelijk weer overgaat in de 'oude' halslijn.
...blijft best anderhalve cm RECHT
Dietemiet zei…
Mooi! En ook hier de rits weg kunnen laten.
molemieke zei…
Super mooi!!!
Mamadammeke zei…
Suuuuupermooi!!!
Lunatiek zei…
Mooi mooi!! Die tip van het halsbeleg neem ik zeker mee!
zijkant zei…
Wauw, staat je super!
Mimaloki zei…
Zeer knap en stijlvol!
Tania zei…
Heb vandaag het patroon getekend, ik zal het met je opmerkingen nog es herbekijken �� staat je beeldig!
Heel mooi, wat veel aanpassingen! Dat moet je echt zien zitten, maar daar is zo een cursus natuurlijk ideaal voor.
Unknown zei…
Wat mooi!! Ik snap alleen niet goed wat je met de mouwkop en schouders hebt gedaan (ben zelf ook nog een beginnende naaister....). Zie echter wel dat hij bij jou beter zit nu dan bij mij (1e Lora). Vooral de mouwen trekken inderdaad, maar IK weet niet hoe je dat op moet lossen (jij wel en ik hoop dat je dat wilt delen in beginners-kapitaal....). Alvast SUPERBEDANKT!!!

Populaire posts van deze blog

We haken weer lekker weg...

Een simpel rokje in tricot - met tutorial

Zelfgemaakte wasbare billendoekjes