Flexfolie: het experiment

Net voor de paasvakantie zag ik via een vriendin een berichtje passeren op feestboek (zo noemt mijn oudste zoon het). Silhouetteshop zocht enkele vrijwilligers om tijdens de paasvakantie aan de slag te gaan met nieuwe kleuren en motieven binnen hun gamma van flexfolies.

Flexfolie lijkt een beetje op flockfolie, maar is dunner en heel glad, superleuk om op tricot te gebruiken. Je kan het vergelijken met een bedrukt kledingstuk uit de winkel.

Toen ik een maand geleden mijn Cameo aanschafte, kocht ik daar een paar kleuren flex bij, maar ik ging nog niet volop aan de slag.

Ik was dus blij dat Silhouetteshop me het spreekwoordelijke duwtje gaf!

Tijdens de paasvakantie was ik 2 dagjes kinderloos, dus reed ik naar de grootste Hema die we hier in onze buurt hebben. Toeval of niet: er hingen hopen kapsweaters en t-shirts in de uitverkoop aan 8 euro/stuk. Ik heb mijn mandje daar maar even volgeladen met sweaters en shirts voor iedereen van de familie!

En dan begon het echte werk: inspiratie zoeken! De uurtjes vlogen voorbij en mijn huishouden vaarde er niet zo wel bij, maar ach, vakantie, weet je wel?

De materialen: wat kreeg ik in handen?
  1. Flexfolie met lederlook:  Een toffe "volwassen" structuur, ik ging voor een tekst op een shirt dat ik cadeau ga doen (ik toon 'm niet helemaal, anders is het al verklapt!). Ik sneed dit dikkere folie op mesje 2 en dikte 8. Toch was het nog moeilijk om het af te pellen van de drager. De drager bleef na het strijken zelfs op enkele plaatsen zitten, maar dat krijg ik er wel manueel nog af, denk ik.
  2. Flexfolie electric brons: Met dit folie versierde ik een kaptrui voor mezelf: een hartslag met een naaimachine in verwerkt. Ben heel blij met het resultaat (behalve dat ik hier de tekening vergat te spiegelen, dus de naaimachine staat in spiegelbeeld)!
  3. Flexfolie electric koper: deze combineerde ik met een soort van hologramfolie. Ik ging voor een betonmixer die ik streek op de rugzijde van een kaptrui voor de zoon van bijna 3.
  4. Flexfolie hologram: Het jongste mannetje was donderdag jarig. Ik zorgde voor een t-shirt dat helemaal past bij zijn kolerieke karaktertje van de laatste maanden. Een echte "threenager"!
  5. Flexfolie zebra: Dit vond ik de moeilijkste. Omdat het folie nogal druk is op zich, was ik wat bang voor een overdadig resultaat. Ik hou zelf nogal van soberheid en strakheid. Maar ja, een tester moet af en toe uit zijn comfortzone treden. Ik ging voor een gestileerde ridder, die ik zette op een oranje t-shirt voor de oudste zoon. Het resultaat is inderdaad redelijk opvallend, maar ik vind het wel kunnen voor een kleuter! Lekker stoer!
1. flex lederlook

2. flex electric brons

3. flex electric koper en hologram

4. flex hologram

5. flex zebra
Hoe verliep het verwerkingsproces?

In het begin gebruikte ik m'n oude strijkijzer. Ik kocht enkele jaren geleden een stoomgenerator omdat de thermostaat niet meer helemaal betrouwbaar was. Jammer genoeg bleek dit ook tijdens het opstrijken van de "threenager"-applicatie: het handeltje smolt gedeeltelijk weg onder de veel te heet geworden drager.
Ongelukje met het strijkijzer...
Domdomdom.... ik snelde dus naar de winkel en kocht een nieuw strijkijzertje voor dit soort klussen. Daarna was het allemaal weer een fluitje van een cent!

De electric-folies snijd je best uit met een dikte 6 ipv de standaard 4. Voor de zebra en hologram was dikte 4 perfect.

Ik hoop dat jullie inspiratie hebben gekregen om zelf aan de slag te gaan met deze flexfolies. Vooral het electric-folie vond ik superleuk, chique maar evengoed stoer voor mijn jongens! Als er licht op valt, verandert het een beetje van kleur, echt tof!

Mocht je zin gekregen hebben, rep je dan naar www.silhouetteshop.be om al dit leuks te ontdekken!

Reacties

Anoniem zei…
Leuke ontwerpjes! Is het makkelijk om met de cameo aan de slag te gaan? Ik zit nog in de twijfelfase om het al dan niet aan te kopen :)
CreativEls zei…
Mooie en leuke resultaten. Ik heb (nog) geen cameo maar hij staat wel op mijn verlanglijst.
Lunatiek zei…
Heel tof!! Laat ik straks weer aan mijne vent zien want die heeft toch nog een duwtje nodig om mij ne cameo te kopen :D
Marijke zei…
Toffe post en mooie resultaten!

Voor alle twijfelaars ;) Eén adres! www.silhouetteshop.be!
Dat ziet er heel leuk uit. Vooral die met het naaimachine. Trouwens je moet je gewoon bedenken dat het een naaimachine is voor linkshandigen ofzo :)
Amber zei…
Erg leuke designs en goede tips voor het gebruik van Flexfolie!

Populaire posts van deze blog

We haken weer lekker weg...

Een simpel rokje in tricot - met tutorial

Zelfgemaakte wasbare billendoekjes